13/2/15

אפקט של הדרכה, תמר יעקובוביץ'



.
 
חלום על גבול הסיוט מהשנה האחרונה ש"חיכיתי לו" הרבה זמן, העניק לי קצה של חוט מסמני  לקרוא  סימפטום. אותו קצה חוט-"ללכת מעבר" זו תביעה שעולה על גדות האי נחת-ללכת מעבר ל"ז'רגון הלאקאניני". האם גם את אותה תביעה פגשתי בצומת של רגע משברי שהתגלע בהדרכה? תביעה זו כשחוזרת אלי כתביעה עצמית כבר ממקמת את התביעה אל האחר במקום אחר מזמינה אותי להפרדה . רגע משברי זה (פורה במידה), שהושם בין סוגריים ממתין לעוד קריאה, יש בו גם הצבעה על המימד של הכרחיות בהדרכה, שנכון להיום, ממוקמת כחלק בלתי נפרד מהענהליזע.  
בעת שהצגתי מקרה בפורום של שעור קליניקה ב'דורא', ניתן פרוש שחצה וחורר את שדה המובן ונגע בגוף. למחרת הצגת המקרה, הייתה פגישה עם אותה אשה. היה מדובר במקרה "עדין"-במובן של דחיפה להנחת-ידע פרנואידית (שאני אדע מה חשוב לה). מה שהמם אותי באותה פגישה זה שלראשונה היא הביאה מיוזמתה את חיי האהבה שלה לשאלה , מה שעד לאותו רגע נדחה על הסף.  הייתי מופתעת עד לעמקי נשמתי מעד להיכן הפרוש הזה הגיע. בהדרכה נאמר לי: כשמישהו מכין מקרה כדי להציגו, תחת הטרנספרנס אל הפסיכואנליזה, זה יכול להגיע רחוק. זה כבר לא מקרה פרטי. זה מיקרה של האסכולה.
אכן, הצגת המקרה ולא כל שכן הדרכה, היא חלק מהפרקטיקה במקרה עצמו.
עם האפקט הזה, קיבלתי תשובה יותר "בשרית" לאמירה הרווחת שהאנליטיקאי הוא חלק מהמקרה . זה אפקט שמזמין לחקירה, כי זה שם בשאלה על איזה גוף מדובר?
 זה היה גם רגע מרענן  להיווכח במיבנה השפה וטפילותה על הגוף- כוחו של אקיווק לצמצם  את שדה המובן לחוררו ולהזמין את 'זה' להתדבר בשפתו ה"זרה". האקיווק אם ישמע הוא סוג של סוס טרויאני.

מיקרה יכול להיות מובא להדרכה ממקומות שונים... שיודעים עליהם בדיעבד יותר.   זה יכול להיות קשור בבעיה אתית שהמקרה מעלה או במה שמסתבר כמכשול.
היה שהגעתי להדרכה- שוב ושוב עם אותו מקרה לא ללא מועקה, לנוכח חזרה עיקשת של התענגות חשוכה מזוכיסטית של אשה, שחוזרת ומתלוננת שהטיפול לא עוזר לה. זה ביחס לשני דברים היא יודעת ש"זה...שקר" – במפגש  עם גבר וביחס לאמירה שנאמרה לה בשדה ה'סיפור המשפחתי'. היא יודעת שזה שקר, אפשר לומר יודעת את זה עם גופה. בין שני אלה יש קשר לוגי. לא דיבורי.
בהדרכה הצבעה על זנב של פנטזמה שלי, האם זו היא שמאפשרת לי להיות יכולה להסכים "יותר" לשאת את הטרנספרנס? האם אפשר לומר שזה כהד לכך שהופיע אצלה חלום?
בחלומה לראשונה מופיע ייצוג משדה ההתענגות, כזה שעשה עבורה מכשול לקשור אותו כבעבר לשדה המובנים. היצוג הזה משסע אותה-בפגישות הבאות היא שבה אליו ומטילה ספק-עצמי בהסבר שנתנה לעצמה. האם השיגה עם הנאמר הזה גם אמירה שחותרת תחת התלונה שלה על כך שהטיפול לא עוזר?

.